..:JeWa Yg TeNaNg:..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..


Salah satu nikmat yang amat berharga kepada kehidupan manusia ialah memiliki jiwa yang tenang, jiwanya sentiasa tenang dan berbahagia dalam mengharungi liku-liku kehidupan hariannya. Dia mampu tersenyum apabila menghadapi segala kerenah walaupun apa yang dilaluinya itu sangat mencabar. Baginya tidak ada sebarang kesusahan dalam kehidupan melainkan semuanya indah dan manis belaka.

Jiwa yang tenang bermaksud jiwa yang tidak dihinggapi dengan penyakit–penyakit jiwa yang tercela. Jiwanya tidak ada perasaan keluh–kesah, putus asa, hasad dengki, dan pelbagai lagi sifat–sifat negatif yang tercela atau dikenali sebagai ‘sifat–sifat mazmumah’. Sebaliknya jiwanya dilimpahi dengan sifat–sifat terpuji, yang diredai Allah Taala, atau dikenali sebagai ‘sifat–sifat mahmudah’. Semua cabaran kehidupan dihadapi dengan pandangan dan sikap yang positif.

Carilah damai di hati dengan menjadikan iman sebagai penawar yang amat mujarab. Bekalan iman perlu digandakan sesuai dengan bertambahnya cabaran dan godaan yang mesti dilalui oleh kita. Yakinlah, ‘ penawar Ilahi’ adalah ‘sunnatullah’ untuk merawat segala masalah yang berkaitan dengan jiwa yang tidak tenteram.
0 Komentar untuk "..:JeWa Yg TeNaNg:.."

 
Copyright © 2016 Faqihah Solutions - Hak Cipta Terpelihara
Published By : Faqihah Solutions