.:Hati yang TiDak TenaNg:..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..


Dan sungguh akan Kami Berikan Cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan berikanlah berita yang gembira kepada orang-orang yang sabar. (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan, innaa lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun." Mereka itulah yang mendapatkan keberkatan yang sempurna dan Rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.

(QS. Al-Baqarah (2):155-157)

Kami adalah milik Allah dan segala urusan kembali kepada Allah.Kita tidak boleh merasa memiliki semua ini, kecuali hanya pinjaman, oleh karena itu, kalau sakit tubuh ini milik Allah. Allah menguji kita dengan sakit sebagai bahan evaluasi diri, bahan untuk bertaubat, ladang amal silahturrahim dengan doktor berapapun biaya yang kita keluarkan untuk membayar doktor, itu adalah rezeki milik Allah, walaupun habis harta kita membayar, tetapi semuanya hanya pemberian Allah.

Anak, misalkan ada anak yang memiliki kekurangan, cacat dan sebagainya. Anak bukan milik kita, anak adalah anugerah Allah. Kita tidak usah berfikir dengan logi akal dan jangan sombong oleh kelebihannya kerana semuanya adalah milik Allah, semua ada waktunya, semua ada ajalnya.

Lampu suatu saat akan mati, pecah, atau rosak kerana memang hanya bersifat sementara, bersikaplah dengan sikap yang paling mulia. Sabar, sabar bukan pasrah, sabar bukan lemah, sabar bukan pasif, sabar adalah keterampilan seseorang bertindakbalas dengan kejadian apapun dengan sikap terbaik yang di sukai Allah Subhanahu Wa Ta’ala.

Wallahu a' lam..
0 Komentar untuk ".:Hati yang TiDak TenaNg:.."

 
Copyright © 2016 Faqihah Solutions - Hak Cipta Terpelihara
Published By : Faqihah Solutions